در پنل کارشناسی «ایران ـ 2013:کارآمد کردن دیپلماسی»؛ برژینسکی: تعهدی نداریم مثل یک قاطر ابله دنباله

در پنل کارشناسی «ایران ـ 2013:کارآمد کردن دیپلماسی»؛
برژینسکی: تعهدی نداریم مثل یک قاطر ابله دنباله رو اسرائیل باشیم در پنل کارشناسی «ایران ـ 2013:کارآمد کردن دیپلماسی»؛
برژینسکی: تعهدی نداریم مثل یک قاطر ابله دنباله رو اسرائیل باشیم

جمعه 10 آذر 1391 ساعت 13:17

«من فکر نمی کنم که ایالات متحده تعهدی ضمنی به این داشته باشد که مانند یک قاطر ابله دنباله رو هر کاری باشد که اسرائیل انجام می دهد.

این جملات را نه رجب طیب اردوغان ترکیه ای به زبان آورده که گاه در دنیای دیپلماسی اختیار زبان از کف می دهد و نه یک مخالف دو آتشه سرسخت اسرائیل به زبان آورده است. این جمله، ترجمه کلمه به کلمه سخنان زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی اسبق امریکاست که روز دوشنبه در یک نشست کارشناسی با عنوان «ایران ـ ۲۰۱۳:کارآمد کردن دیپلماسی» به زبان آورده است.

این نشست با تلاش شورای ملی ایرانیان امریکا و مجمع کنترل تسلیحات برگزار شد و کارشناسان امریکایی مسائل ایران از جمله جیمز والش از موسسه مطالعات برنامه امنیت فناوری ماساچوست، دکتر احمد صدری، استاد جامعه شناسی، جیمز گارتر رئیس مطالعات جهان اسلام در کالج «لیک فورست»، داریل کیمبال، مدیر اجرایی مجمع کنترل تسلیحات و رولف اکواس رئیس سابق کمیسیون ویژه سازمان ملل در عراق در آن حضور داشتند. 

برژینسکی که به عنوان سخنران کلیدی این نشست حضور داشت، به صراحت حمله امریکا یا اسرائیل به ایران را یک اقدام «کاملاً غیر مسئولانه» خواند و گفت که چنین اقدامی به معنای به آتش کشیدن منطقه خواهد بود. برژینسکی همچنین هشدارداد که سیاستی که برپایه چنین گزینه های غیر واقع گرایانه ای شکل بگیرد، در نهایت اعتبار امریکا را از بین خواهد برد. وی مشارکت امریکا در جنگ علیه ایران را بی اخلاقی قابل توجه توصیف کرد. 

برژینسکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث هایی که درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران مطرح می شود اشاره کرد وگفت:« اگر آنها (اسرائیلی ها) تصمیم بگیرند خیلی ساده با این فرض که ما( امریکایی ها) به طور خودکار به داخل آن کشیده خواهیم شد، جنگی را شروع کنند، به نظر من تعهد دوستی ما این است که بگوییم شما نباید به سمتی بروید که درباره امنیت ملی ما تصمیم بگیرید.»
زمان مناسب است برای مذاکره
دیگر سخنرانان این نشست، تمرکز بحث ها را بر لزوم مذاکره امریکا با ایران گذاشتند. احمد صدری تأکید کرد که زمان کنونی موقع مناسبی برای مذاکره کردن امریکا با ایران است:« درست بعد از انتخابات امریکا و درست قبل از انتخابات ایران. . . اگر من یک مذاکره کننده امریکایی بودم، می گفتم که الان دقیقاً زمان مناسبی است که باید وارد (مذاکرات) شد.»
جیمز والش دیگر کارشناس حاضر در این نشست و کارشناس مسائل هسته ای تأکید کرد که طرفین باید خودشان را برای مصالحه آماده کنند: به لحاظ عقلانی، هر دوطرف طرح هایی را ( به هم) ارائه کرده اند که چیز زیادی( از طرف مقابل) می خواهد و چیز کمی( به طرف مقابل) ارائه می کند... این یک امر کلاسیک است که هر کسی هم چنین کاری می تواند انجام بدهد.»
بازدارندگی و تحریم، نه اقدام نظامی
در بخش دیگری از این پنل کارشناسی، برژینسکی بر لزوم ایجاد یک استراتژی دیپلماتیک برای مذاکره با ایران تأکید کرد؛ موضعی که جیم والش نیز آن را تأیید کرد. به گفته برژینسکی، این مذاکرات باید مخفی و پشت درهای بسته انجام شود. این مذاکرات باید همچنین در خارج از چارچوب شورای امنیت و موازی با آن باشد. به گفته برژینسکی، حتی اگر مذاکرات بین ایران و امریکا هم به نتیجه نرسد، باید به جای اقدام نظامی، به ترکیبی از گزینه ها شامل « تحریم و بازدارندگی» روی آورد. وی افزود:« بازدارندگی در سال ها قبل، در مقابل دشمنانی بسیار قدرتمندتر ( از ایران)، بسیار خطرناک تر و در واقع بسیار تهاجمی تر نیز کارآمد بوده است.»برژینسکی تأکید کرد که هدف سیاست خارجی امریکا باید جلوگیری از دستیابی ایران به یک « توانایی هسته ای نظامی قابل توجه» باشد و نسبت به هرگونه نسخه پیچی سیاسی بر اساس اظهارات فرضی، تصوری و غیر معتبر که همین که آنها (ایران) یک یا دو بمب بسازند، دست به خودکشی ملی زده اند، هشدار داد. برژینسکی گفت:« این اظهار نظر که کسی بگوید آنها ( بمب هسته ای) را در دسترس دیگران قرار خواهند داد و به برخی گروه های تروریستی دیگر منتقل خواهد کرد، ادعایی است که ممکن است برخی را که چیزی از سلاح های هسته ای نمی دانند، متقاعد کند ولی من این ادعا را معتبر نمی دانم. من فکر نمی کنم، حتی کسانی که چنین ادعایی می کنند نیز آن را قبول داشته باشند، ولی اگر شما ادعای دیگری نداشته باشید، ادعای خوبی برای بیان کردن است.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



value=